Monday, May 21, 2007

ليه البنات بتحب المجروحين


سؤال كان دايما محيرني في البنات انهم دايما بيحب الشخصيه الحزينه او المجروحه يعني يختاروا واحد واخد بومبه جامده وعمال يعيط في الفيلم ويقعدوا يسرحوا فيه ويحبوه ويا سلام لو واحده زميلها مثلا خطيبته سابته واديته على قفاه تقوم هي تقعد متأثره قوي بقصته ويصعب عليها وبعدين هوب تلاقيها بتحبه ودايبه فيه

انا هاحكيلوا حاجه حصلت معايا انا نفسي

كان ليه زميله في الكليه وكانت اصلا ساكنه في نفس منطقتي لكن عمري ما كلمتها في المنطقه الا مره واحده كانت الصبح بدري وكنت رايح الفرن الحق قبل الزحمه وطبعا مش شايف حاجه قدامي وماشي نايم فجأه لقيتها بتكلمني وبتطلب حاجه مفهمتش طبعا في الأول لكن بعد كده فهمت ان الكلب عمال يخوفها ومش عايز يعديها انا اصلا بترعب من الكلاب بس طبعا مينفعش اقولها ماليش دعوه احسن يعضني المهم عملت فيها عنتر وقعدت اعمل زي ما بشوف ابويا يعمل يشخط كده في الكلب ويهوشه بحاجه يقوم الكلب يجري على طول لكن طبعا على حظي الكلب كان غتت شويه المهم في الأخر خليتها تعدي وانا وقفت اهوش الكلب بالطوب شكرتني ومشيت ولم اراها ثانية الا بعد حوالي 3سنين في الكليه وطبعا خفت اكلمها عشان في ناس مش بتحب يكون ليها علاقه بحد من جيرانها في الكليه على اساس ان كل واحد بيحب يكون براحته المهم اتفتح بينا الحوار واكتشفت انها بنت زي العسل ودمها خفيف جدا وان اخوها الصغير صاحب اخويا من زمان وانه بيروح عندهم البيت كمان المهم بقينا اصحاب جدا وبقت بتحكيلي على حاجات كتير في الجامعه في النشاطات اللي بتشترك فيها في المذاكره

وفي يوم لقيتها عايزه تقولي حاجه بس متردده انا طبعا قلقت انا مش مستعد لإرتباطات دلوقتي

طبعا اي حد مكاني لازم يفكر انها اكيد حبته وعايزه تصارحه اتاريها عايزه تصارحني انها بتحب واحد تاني بس عايزه رأيي وهي لسه متردده واصلا مفيش بينهم اي كلام بس هي معجبه بيه وخلاص

سالتها هو مين راحت قالتلي انه واحد جارنا برده في المنطقه

لكن الواد ده حكايته طويله وانا عارفها من احدى جارتنا اللي تحب تحكيلك اخبار الدنيا كلها المهم

اخدتني الحماسه ورحت حاكياها قصته انه كان بيحب بنت تانيه وكانوا يعرفوا بعض من سنين والناس كلها كانوا عارفين قصتهم لكن فجاه البنت قلبت عليه وعملت معاه مشاكل وقالتله مش عايزاه والواد يا عيني حساس قوي تعب جدا وبقى يمشي تايه في الشارع لحد ما ربنا كرمه بعربيه خبطته ورقد في المستشفى شويه طبعا صعب على اهله فعرضوا عليها انهم يعملولها كل اللي هي عايزاه واشتروا قطعة ارض كبيره عشان يبنوهالوا بيت لوحده طبعا هي ولا سألت وهوب اتجوزت واحد تاني بسرعة البرق

المهم الواد اتعقد وبقى في حاله كده

طبعا انا خلصت القصه والبنت الهابله بقت دايبه في سي محمد كأنها بتحبه من سنين

انا طبعا كنت هاولع فيها عشان انا شايف انها بنت لذيذه وتستاهل واحد يكون مش متدهول كده انما ايه هي قررت ان هو ده فتى احلامها وبدأت تحاول تفكر ازاي تتعرف عليه

انا مش هاقول التفاصيل لأنها سر بيني وبينها قعدنا نخطط انا وهي في الموضوع ده كتير لكن الحمد لله دلوقتي هما اتجوزوا عشان بس متسالونيش كتير وتخيلوا ان البيت اتبنى ليها هي (ربنا يسعدها يا رب ) وانا بقى عايز اسال ايه اللي يخلي البنا يحبواالمتدهولين

الحمد لله انا خلاص اتحبيت مع اني متدهولتش قبل كده

بس اديني اتدهولت فيها هي

وسلاااااااااااااااااااااااااام يا شباب ويا بنات

ويا ريت البنات تفكر وترد عليا

3 comments:

Doba said...

دايما تاعب قلبى كده

شوف عندك بقى يا سيدى - البنات بطبعم بيحبو الشخص اللى يكون محتاجلهم وفى نفس الوقت لأنه مجروح ومن حبيبته اللى سابته فمعنى كده انه عنده طاقة حب كبيييييييييييرة قوى بس مش لاقى اللى يفجر فيها طاقاته دى - فكل بنت بتقول فى نفسها ان ياااااه لو سعدها حظها وأخدت اللى عنده القدرة انه يحب بالطريقة دى وتكفكف دمعه يبقى اخدت الدنيا وما فيها

بس يا سيدى - وزى انت مكملت القصة ربنا رزقها باللى اتدهول فيها وقعدها فى مكان حلو وخاص بيها

عقبالك يا مدهول - سلالالالالالالالالام

Ehab said...

بس يا سيدى - وزى انت مكملت القصة ربنا رزقها باللى اتدهول فيها وقعدها فى مكان حلو وخاص بيها
_______________________
طيب ماشي هي اتجوزت المتدهول اللي عاجبها
لكن يعني لازم تاخد واحد متعور قبل كده
ما علينا المهم ان هي سعيده
ادعولها بقى انها تخلف لحسن حماتها مجنناها بالحكايه دي
وانا تخصصي اخطط لها تتجوزه ازاي بعد كده معرفش حاجه
ومش عارف حتى انصحها تتصرف في خناقات الستات دي ازاي
__________________________
ومعلش يا ستي تاعبينك دايما معانا امال انا هاتعب مين
سلاااااااااااااااااااااااام

Doba said...

مشاكل الستات وخناقاتهم دى مقرفة قوى حقيقى وخاصة مع الحموات هما اينعم فاتنات بس فى العكننة - كأن كل واحدة مخلفة سبع البرمبة اللى مفيش زيه - عموما قلها تقصر المسافات واللقاءات مابينها وبين حماتها على قد متقدر وتخلى جوزها يروح لوحده ومرة تعبانة على مرة ورايا غسيل اهو تلاكيك والسلام - وأرجع واقول ان الكلام ده كله بيرجع للراجل او الزوج اقصد

هو الوحيد اللى عارف ازاى يوقف ماماته عند حدها - رغيت كتير - يلا باى